Munn-til-Munn

18.04.13

Ukens tips (16-2013): Bruk spottlyset – til å skinne på kundene

Som et merke er du et spottlys. Noen merker skinner mer og sterkere enn andre. Men alle har et sterkt lys. Intenst lys. Som grafser til seg oppmerksomheten. Markedsføring, PR-virksomhet, sosiale media, Munn-til-Munn – alle disse verktøyene – har skapt dette spottlyset. Og det fine er at du kan la spottlyset skinne på hva og hvem du måtte ønske.FreeImageWorks.com

Mesteparten av tiden lar vi det skinne på oss selv. Ikke sant? Vi har jo tross alt laget denne tingen. Og det tok lang tid og mye krefter og penger for å få det til. Vårt siste salg. Promosjoner. Innovasjoner, Budskap, meldinger, budskap.

Men – hva vil skje dersom vi en dag snur på spottlyset og lar det skinne på noe helt annet – på publikumet vårt? Hva om vi lot publikumet vårt føle seg som rock’n roll stjerner? Hva om vi ga dem all oppmerksomhet og de kunne høre brølet fra massen av supportere? Kan hende det er en gruppe av dem? Kanskje ber du dem komme inn i spottlyset en etter en? Det er drøssevis av muligheter. Muligheter som har med å dele scenen og ta et steg bakover til bakgrunnen. I det minste for en liten stund. Slik at det ikke blir: «SE! Det er salg på Produkt A!!!» Men i stedet: «SE! Disse folka er fantastiske. Og vi KJENNER dem!!!!»

Tenk på det på denne måten: Når en berømt person etablerer noe veldedighetsgreier, bruker de spottlyset til å belyse noe som er viktig for dem. De har brukt enormt mye tid til å jobbe på sitt eget merke, og nå har de fått muligheten til å si: «Hei alle sammen. Jeg vet dere kikker på meg, og nå kikker vi på dette her fordi det her betyr mye for meg.»

Så hvorfor kan vi ikke gjøre dette som merker? Vi kan vise verden at kunder – og spesielt de kundene som allerede er glade i oss – er viktige for oss. At disse menneskene faktisk betyr noe for oss.

I grunnen bare en tanke……

Denne bloggen er skrevet med basis i bloggen til Spike Jones og hans blogg «Use that spotlight – on your customers»

Likte du innlegget? Del med en venn.





Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.