Dersom du er fan av Walt Disney (for eksempel gjennom Donald Duck), er du sikkert glad i Disney-filmer. Kan hende har du også besøkt en Disney-park og opplevd hvor godt du blir tatt vare på av alle medarbeiderne der som vil gjøre at besøket ditt ble en fantastisk opplevelse.
Da kjenner du sikker Walt Disney’s historie.
Du vet at han langt i fra var perfekt. Men du vet at han var en drømmer, en forteller, og at han var en mann som trodde så sterkt på visjonen sin at han klarte å tenne alle rundt ham slik at de ble fanget av den samme drømmen som han selv hadde. Og til tross for at han tusenvis av ganger ble fortalt at drømmene hans ikke lot seg gjennomføre, fortsatte han bare inntil drømmen ble realisert.
Studerer du livet hans vil du oppdage at filosofien hans var ganske enkel. Og i sin enkelhet var filosofien veldig gjennomtrengende og inderlig.
Hadde du kunnet spurt ham om hvordan man skal etablere en god forretning, ville han ha svart:
«Gjør det du gjør så bra at kundene har lyst til å oppleve det igjen og ta med seg vennene sine.»
Disse ordene summerer jo opp det vi kaller referansesalg, munn-til-munn markedsføring og opprettholdelse av kunder i en og samme setning. Og – når det kommer til stykket; det Walt Disney snakker om, er ikke det å etablere et kjærlighetsforhold til kundene dine?
Synes du dette er for komplisert? Synes du Walt Disney har rett? Er det virkelig så enkelt?
Legg igjen en kommentar